دستگاه حراست براساس ماده واحده قانون مصوب 12/2/68 مجمع تشخیص مصلحت نظام با اهداف و تشکیلات سازمانی خاص به عنوان یک مجموعه اجرائی و نظارتی از مصادیق بارز و حیطه شمول اصول و قواعد مذکور بوده و به لحاظ ویژگیها، وظایف و جایگاه سازمانی بعنوان یکی از زیر مجموعه های تشکیلاتی، مستقیماً یا به صورت غیر مستقیم و نامحسوس وظایف خطیری در ارتباط با سالم سازی محیط کار و کنترل کیفی و کمی کارکنان ، بررسی و احراز تخلفات اداری مالی ، حفاظت از تاسیسات و اماکن ، اسناد و مدارک را عهده دار می باشد.

 

 سیاست و روش حراستی اجمالاً مبتنی به موارد ذیل خواهد بود:

1- اهتمام و پاسداری از دستاوردهای انقلاب ، تبلیغ تفکرات بسیجی ، بذل مساعی و تلاش در جهت حفظ مصالح نظام مقدس اسلامی به عنوان اساسی ترین وظیفه دستگاه حراست.

2-  ممانعت و اعراض از اعمال و تعصبات خشک و بی مورد و روشهای تنگ نظرانه و متحجرانه و هرگونه انحصار طلبی در انجام وظایف سازمانی واحد.

3- مجاهدت در شناساندن دستگاه حراست به عنوان محرم امن برای عموم (مسئولین ، مدیران ، کارکنان و ارباب رجوع) به منظور انعکاس نقطه نظرات و تخلفات و درخواستهای مشروع آنان و تلاش در رسیدگی و اقدامات لازم مطابق ضوابط برای اجابت درخواستهای منطقی و قانونی مشارالیهم.

4- شناسیائی نقاط ضعف و قوت مجموعه به منظور تمهید و ارایه راه کارها و خط مشی های مناسب در جهت رفع نارسائی ها و مشکلات موجود به مدیر دستگاه.

5- رعایت کامل و دقیق شرح وظایف و دستورالعملهای اجرائی و بهره برداری کامل از تجارب مکتسب.

6- همکاری تنگاتنگ و صمیمانه با مقامات و دیگران در تحقق اهداف سازمانی و اهتمام و تلاش در القاء و تبین جایگاه حراست به عنوان مشاورین امین و نستوه به مدیران و بذل مساعی مشترک در تبادر و تحقق این ایده که : مدیران و مسئولین حراست برای همدیگر می باشند نه در مقابل و رو در روی هم.

7- شناساندن دستگاه حراست و بذل توجه وافر در اینکه اقدامات حراست در تمام موارد مستدل و مستند و متکی به اسناد و مدارک قابل استناد می باشند و از توجه و اقدام به گزارشات غیر مستند و غیر موجه جداً پرهیز و اجتناب خواهد شد.

8- توجه و اهتمام مستمر و کامل در جهت سالم سازی محیط کاری و اداری سازمان و جلوگیری از بروز جو تشنج و تهدید و ارعاب وحشت برای جلوگیری از تقلیل بازده و اعتماد کاری کارکنان ، اعتماد کامل متقابل و حسن ظن به یکدیگر.

9- اهتمام و به کارگیری امر به معروف و نهی از منکر در همه امور.

 

تعریف حراست

حراست در لغت به معنای پاسداری و مراقبت کردن می باشد . از لحاظ عرف اداری حراست به نهادی گفته می شود که در قلب تشکیلات یک سازمان وجود داشته و وظیفه خطیر مراقبت از سلامت اجزای ریز و درشت آن تشکیلات را در برابر انواع و اقسام انحراف های موجود به عهده دارد

.

وظایف حراست

1- حراست پشتوانه محکمی برای سلامت جامعه اداری

2- جلوگیری از بروز انواع فساد در سیستم اداری

3- حفظ سلامت مدیریت به معنای یک جایگاه حاکمیتی در خدمت سیستم

4- حفاظت از اخبار، اسناد و مدارک طبقه بندی شده

5- طبقه بندی و کنترل تاسیسات و اماکن دستگاه

6- شناسائی عوامل و عناصر ایجادکننده نارضایتی

 

منشور اخلاقی و سازمانی حراست

1- عمل به احکام و موازین دین مبین اسلام

2- رعایت قوانین و مقررات و ترویج فرهنگ مسئولیت پذیری ، قانون گرائی و تعمیم آن در سازمان

3- تلاش در تامین امنیت شغلی مدیران و کارکنان

4- رعایت اصل احترام و تکریم ارباب رجوع

5- رعایت حریم خصوصی افراد و تلاش در جهت حفظ ابرو و اسرار کارکنان

6- تلاش در جهت استقرار شایسته سالاری با تکیه بر شناسائی و معرفی کارکنان متعهد و متخصص

7- تعامل و همکاری با مدیران جهت تحقق اهداف سازمانی

8- تلاش مجدانه در شناسائی و پیشگیری از آسیب های سازمان

9- شناسائی متخلفان و قانون گریزان و برخورد متناسب و قانونی با آنان

10- بهره مندی از نگرشی کلان و برنامه ریزی متناسب با فن آوری های روز

11- توجه لازم به سه اصل : دقت ، صحت و سرعت در بررسی گزارشهای رسیده و اطلاع رسانی به موقع

12- اهتمام به تحقق بخشیدن سه شعار اساسی : حراست اثرگذار، تصمیم ساز و پاسخگو

13- انجام ماموریتهای محوله

14- عمل به احکام و موازین دین مبین اسلام

15- رعایت قوانین و مقررات و ترویج فرهنگ مسئولیت پذیری ، قانون گرائی و تعمیم آن در سازمان

16- تلاش در تامین امنیت شغلی مدیران و کارکنان

 

ارتباط با مدیریت حراست دانشگاه علوم پزشکی اهواز

شماره تماس: 33111110 – 061

 


6.0.3.0
گروه دورانV6.0.3.0